Dag 10 Lancaster - Philadelphia - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Laura - WaarBenJij.nu Dag 10 Lancaster - Philadelphia - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Laura - WaarBenJij.nu

Dag 10 Lancaster - Philadelphia

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 September 2014 | Verenigde Staten, Philadelphia

We hadden ongeveer een halve dag om te spenderen in Lancaster, 's avonds zouden we namelijk al in Philadelphia slapen.
Die ochtend vroeg opgestaan en gaan ontbijten in het ontbijt gedeelte van het hotel. We kwamen er toen achter dat wij ongeveer de jongste waren, voor zover wij dachten en zagen zaten er alleen maar oudere mensen in het hotel.
Nadat we hadden uitgecheckt zijn we naar 'The Amish Village' geweest. Dit was 1 van de dingen die we hadden opgeschreven om te bezoeken, just in case dat iets niet zou bevallen. Bij The Amish Village was een dorp nagebouwd in het klein, zo stond er een huis, boerderij en een school. Vanaf deze plek was het ook mogelijk om met een kleine bus te touren door Lancaster County. Een gids zou je dan meenemen en van alles vertellen over de Amish. Dit hebben we gedaan en wat was dit interessant zeg! De man die ons rondleidde, Phil, kon heel veel vertellen over de Amish. Hij woont zelf naast een Amish familie. Amish leven zonder elektriciteit en doen alles met paard en wagen. Voor licht maken ze gebruiken van lampen op diesel motoren of gas. Ze willen geen elektriciteit of auto's gebruiken omdat ze vinden dat zich teveel verbind met de wereld. Ze hebben bijvoorbeeld ook een koelkast, maar die werkt op gas.
Amish zijn van oorsprong Duits en dit is dan ook hun voertaal. Zelf noemen de Amish mensen die buiten hun gemeenschap wonen Engelsen. Amish dragen ook nog traditionele klederdracht.

Toen we langs de huizen reden kon je precies onderscheiden wat een huis van Amish was en wat niet. Bij Amish families gaan er geen elektriciteit draden naar de huizen toe en er hangt altijd een hele lange lijn met wasgoed daaraan. Amish hebben weinig kleding, hele simpele kleding, waardoor ze dus elke dag moeten wassen.
Veel Amish leven deels ook van het toerisme, je ziet langs de weg heel vaak stalletjes staan waarin je lokale producten kan kopen die de Amish hebben verbouwd. Heel veel Amish bieden ook bijvoorbeeld ritjes aan in hun karren met paard.
We zijn ook nog gestopt bij een Amish familie om te zien hoe zo'n kar er nu uitziet en om een klein beetje te zien hoe ze leven. Amish kinderen gaan van ongeveer 4 - 14 jaar naar school, daarna stoppen ze en helpen ze bij vader en moeder op de boerderij. De scholen die ze hebben zitten dus met alle leeftijden door elkaar heen, bij elke school die we tegenkwamen zagen we allemaal steppen staan, dit is het vervoersmiddel voor de kinderen als ze naar school moeten.

Na deze tour zijn we de auto ingestapt om naar Philadelphia te rijden. Onderweg wat gegeten bij Cracker Barrel, erg lekker!
We waren aangekomen in Philadelphia, ik wilde al heel erg lang een keer een Amerikaanse sport meemaken als ik daar was. Het mocht dat of basketbal of baseball zijn. De Philadelphia Phillies zouden die avond spelen en mijn vader wilde graag mee naar deze wedstrijd. Mijn moeder zou achterblijven in het hotel. Wij die middag nog kaartjes gekocht voor de wedstrijd (de Phillies moesten tegen de Pittsburgh Pirates) en rond 6 uur gingen we weg!
Wat een ongelofelijke belevenis is dat zeg, ontzettend leuk om een keer te hebben meegemaakt! Het stadion zat niet helemaal vol, maar dat maakte de ervaring er niet minder om. Het leuke is dat allerlei leeftijden daar aanwezig zijn, hele gezinnen gaan naar die wedstrijden! Wat wij ook heel erg opmerkelijk vonden is dat alle fans door elkaar heen zitten, in Nederland hoef je bijvoorbeeld niet Ajax fans bij Feyenoord fans in het vak neer te zetten. Maar hier respecteerde ze elkaar allemaal.
Helaas hebben de Phillies niet gewonnen, wel zijn wij een onvergetelijke ervaring rijker!